Vystavuj faktúry
zadarmo
Čo je to jednoduché účtovníctvo?
Jednoduché účtovníctvo je jeden zo štyroch spôsobov zaznamenávania a preukazovania príjmov a výdavkov na účely zistenia základu dane z príjmov. Ďalšími alternatívami sú podvojné účtovníctvo, daňová evidencia a paušálne výdavky. Nie pre každého podnikateľa je výhodné viesť daňovú evidenciu alebo si uplatňovať paušálne výdavky. Jednoduché účtovníctvo je tak menej zložitou alternatívou k podvojnému účtovníctvu, ktoré je administratívne omnoho náročnejšie.
Kto môže jednoduché účtovníctvo využívať?
Podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov majú túto možnosť nasledujúce právne subjekty:
- fyzická osoba, ktorá podniká alebo vykonáva inú samostatnú zárobkovú činnosť,
- občianske združenie, jeho organizačné jednotky, ak konajú vo svojom mene, organizačné zložky Matice slovenskej, ktoré majú právnu subjektivitu, združenia právnických osôb, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, neinvestičné fondy, poľovnícke organizácie a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby (zároveň všetky tieto subjekty musia splniť podmienku, že nepodnikajú a ich príjmy nedosiahli v predchádzajúcom účtovnom období 200 000 eur, ak nie sú subjektom verejnej správy),
- cirkev a náboženská spoločnosť, ich orgány a cirkevné inštitúcie, ktoré majú právnu subjektivitu (zároveň musí byť splnená podmienka, že nepodnikajú).
Ako jednoduché účtovníctvo viesť?
Základom je tzv. peňažný denník slúžiaci na zaznamenávanie a evidenciu príjmov a výdavkov na účte aj v pokladni. Neobídete sa ani bez knihy pohľadávok a záväzkov; tu evidujete, kto dlhuje peniaze vám a komu naopak dlhujete vy. Zvyšok sa odvíja od toho, či máte zamestnancov a/alebo nejaký iný majetok. V prvom prípade budete musieť viesť pomocnú knihu záväzkov z pracovnoprávnych vzťahov, v druhom prípade potom využijete príslušné knihy (kniha zásob, kniha dlhodobého majetku, kniha cenín, pokladničná kniha, kniha účet v banke a iné).
Čo sa termínov týka, začiatok aj koniec účtovného obdobia sa pre fyzickú osobu – podnikateľa zhoduje s rokom kalendárnym. Najneskôr do šiestich mesiacov po jeho konci ale máte povinnosť zostaviť dvojicu výkazov – o príjmoch a výdavkoch, o majetku a záväzkoch. Ide o súčasti účtovnej závierky v sústave jednoduchého účtovníctva. Pozor však na to, že ak budete daňové priznanie podávať skôr, musíte účtovnú závierku zostaviť už v lehote na podanie daňového priznanie. V termíne na podanie daňového priznania ste povinný účtovnú závierku uložiť aj do registra účtovných závierok. Spravidla to urobíte všetko naraz, a to prostredníctvom portálu finančnej správy, kde najskôr podáte daňové priznanie a potom nahráte aj účtovnú závierku. Daňový úrad následne vašu účtovnú závierku pošle do registra účtovných závierok, kde bude uložená v neverejnej časti, keďže obsahuje osobné údaje o príjmoch fyzickej osoby – podnikateľa.
Poznámka: Zdravotnej poisťovni a Sociálnej poisťovni nič zasielať nemusíte. Informácie z vášho daňového priznania jej sprístupní samotný daňový úrad.
S iDokladom je jednoduché účtovníctvo ešte jednoduchšie
Hoci je jednoduché účtovníctvo o poznanie jednoduchšie ako účtovníctvo podvojné, stále sa v ňom nevyhnete poriadnej porcii ručnej práce a administratívy. Prečo si teda neuľahčiť prácu so šikovným programom v podobe online fakturačného softvéru iDoklad? Vďaka nemu môžete:
- viesť všetky svoje príjmy a výdavky na jednom mieste s možnosťou exportu do MS Excel,
- pristupovať k svojim dátam odkiaľkoľvek s pomocou tabletu či smartfónu,
- mať možnosť údaje spravovať bez nutnosti sťahovania,
- mať pod palcom celý obchodný proces od vystavenia faktúry až po kontrolu úhrady,
- a mnoho ďalšieho.
Tento praktický pomocník tiež výrazne zrýchli vystavovanie faktúr aj iných dokumentov za pomoci automatického doplňovania údajov z databázy.
Súvisiace články
Evidencia majetku: aký majetok musíte evidovať a ako na to
Rozumejte svojim účtovníkom: základy účtovníctva pre laikov