Dátum publikácie 03. 10. 2023 Zdieľať článok

Sprievodca prvými krokmi v online podnikaní

Author Seyfor Slovensko, a.s. 9 minút čítania 0
Náhledový obrázek
Pandémia koronavírusu má vo svete biznisu ďalekosiahle dôsledky. Jedným z nich je aj prudký vzostup e-shopov na úkor kamenných predajní, kedy si zákazníci rýchlo zvykli na možnosť si tovar objednávať z pohodlia domova. Pokiaľ uvažujete o online podnikaní, práve teraz je vhodná doba.

Čo vlastne budem predávať?

Prvým krokom je odpovedať si na otázku, či je pre vás vôbec vstup do online priestoru relevantný, prípadne v čom začať na internete podnikať. Nie každý produkt či službu je možné pohodlne ponúkať cez internet a pri niektorých položkách by online predaj nebol príliš praktický. Podnikanie online by tiež malo predstavovať dlhodobú investíciu, nielen rýchlu záplatu strát. Podiel e-commerce na trhu totiž neustále stúpa a krátkodobý „záchranný“ plán by tak len mrhal potenciálom online predaja.

V každom prípade zvážte predovšetkým nasledujúce otázky:

  • Je vôbec možné môj produkt alebo službu ponúkať na internete?
  • Má moja najbližšia konkurencia aj e-shop? A ak áno, čo na ňom predáva?
  • Má môj podnik dostatok skladových a logistických kapacít na zabezpečenie prevádzky e-shopu?
  • Mám na vývoj a údržbu e-shopu dostatok času, peňazí či ľudských zdrojov?

Pokiaľ na všetky štyri otázky odpoviete bez váhania áno, môžete sa smelo pustiť do ďalšej fázy. V rozhodovaní vám môžu pomôcť aj prínosy digitalizácie podnikania, medzi ktoré patrí napríklad získanie nového firemného kanálu, oslovenie nových skupín zákazníkov alebo možnosť budovať vašu značku v online svete.

Chcem vlastný e-shop! A čo ďalej?

Žiadny e-shop sa nezaobíde bez kvalitného systému pre správu obsahu, označovaného skratkou CMS (z anglického Content Management System). Voľba CMS je obzvlášť dôležitý krok, pretože e-shop nie je niečo, čo je možné zmeniť zo dňa na deň. Na druhej strane ale nejde o záležitosť na celý život a prevádzku tak nemusíte plánovať na viac ako niekoľko rokov. Pri výbere dodávateľa a samotného riešenia máte niekoľko možností:

CMS pre rýchly rozbeh

Táto možnosť najviac osloví podnikateľov, ktorí si želajú mať e-shop čo možno najrýchlejšie. Prenájom sa pohybuje v rade desiatok eur mesačne a samotný rozjazd je nanajvýš jednoduchý – stačí si len vybrať z predpripravených šablón a po základnej konfigurácii doplniť informácie o produktoch. Vo výsledku môžete mať e-shop hotový za niekoľko dní, táto rýchlosť ale má svoju cenu. Tou je predovšetkým generický vzhľad, kedy rovnakú šablónu používa viacero e-shopov a je tak podstatne ťažšie odlíšiť sa od konkurencie. Prenajatý CMS má tiež obmedzené možnosti ďalšieho rozvoja a predovšetkým s ním odovzdávate opraty do rúk poskytovateľa. Pokiaľ preto plánujete ďalší rast, nezostane vám nič iné, než skôr či neskôr prejsť na profesionálne či vlastné riešenie.

Príklady: BiznisWeb, Wixstores, Fastcentrik, Shoptet

CMS na zdieľanom webhostingu

Časť vyššie uvedených nevýhod riešia klasické e-commerce CMS riešenia. Tie síce rovnako bežia na zdieľanom hostingu, zároveň ale umožňujú zmeny designu a doplnenie nových funkcií. Tu vás už čakajú pokročilé nastavenia, programovanie a vytváranie grafickej podoby. To všetko z implementácie e-shopu urobí regulárny softvérový projekt, ktorý môže trvať týždne aj mesiace. Celková cena sa môže vyšplhať aj na niekoľko stoviek eur, na druhej strane ale za ňu získate väčšiu mieru nezávislosti a možnosť e-shop vyvíjať za chodu. Vďaka tomu s vami CMS nejakú dobu vydrží a ide tak o dobrú voľbu pri rozširovaní už existujúceho podnikania.

Príklady: Shopify, OpenCart, Shoptet

Profesionálne balíkové riešenie

Táto možnosť príde k slovu vo chvíli, keď e-shopu rastie návštevnosť a s ňou aj objem objednávok. Klasické e-commerce riešenie v takejto situácii skôr či neskôr narazí na svoje limity, kedy úpravy či doplnenia vyžadujú buď zložité programovanie, alebo jednoducho nie sú možné. Profesionálne platformy oproti tomu ponúkajú širokú škálu nástrojov a možností, s ktorými môžete vytvoriť e-shop šitý na mieru vašim potrebám.

Táto výhoda ale vyžaduje ako softvérový tím, tak aj dodávateľa samotného riešenia, prípadne interný tím s rovnakou úlohou. Zároveň sa jedná o softvérový projekt so všetkým, čo k tomu patrí, do ktorého by sa mali púšťať iba podnikatelia so zodpovedajúcimi skúsenosťami. Nasadenie profesionálnej platformy môže trvať mesiace, objavuje sa množstvo rizík a z hľadiska financií sa môže cena vyšplhať do niekoľkých desiatok tisíc eur. Nemenej nákladná je údržba – webhosting takéhoto riešenia si vyžiada desiatky eur mesačne, prípadné doplňovanie a úpravy funkcií potom aj stovky eur.

Príklady: Magento, Shopsys, BUXUS

Vlastné riešenie

Maximálna sloboda a nezávislosť výmenou za vysokú náročnosť a cenu. Tak by sa dal charakterizovať vývoj vlastného CMS, ku ktorému budete potrebovať interný vývojársky tím, poriadnu sumu peňazí a mesiace času potrebné len k samotnému rozjazdu. Vývoj sa rozhodne nemusí podariť a v najhoršom prípade nastane situácia, kedy všetky náklady vyjdú navnivoč. Na druhej strane ale predstavuje vlastné riešenie asi jedinú možnosť, kedy môžete mať výsledný produkt plne pod svojou kontrolou čo sa týka vzhľadu aj funkcií. Prípadné ďalšie nástroje a rozšírenia potom závisia len a len na vás a kapacitách vášho tímu. Vzhľadom na nároky sa ale pre túto možnosť rozhodujú len veľké firmy s dostatkom ľudí i prostriedkov.

Príklady podnikov s vlastným riešením: DATART, Notino, Alza.sk.

Kedy riešiť prepojenie s ERP systémom?

Pod skratkou ERP sa skrýva anglické spojenie Enterprise Resource Planning, čiže „Plánovanie podnikových zdrojov“. Všeobecne povedané, ide o softvér navrhnutý pre zrýchlenie, zefektívnenie a predovšetkým automatizáciu rady rutinných podnikových procesov. Vhodne vybrané ERP riešenie vám napríklad umožní previesť všetky vaše dokumenty do elektronickej podoby, automaticky generovať faktúry a objednávky či efektívne riadiť sklady aj vzťahy so zákazníkmi. V konečnom dôsledku tak ERP systém vykoná prácu rady špecializovaných systémov (účtovný program, skladový systém, CRM a iné) bez nutnosti manuálne prenášať dáta medzi navzájom nekomunikujúcimi riešeniami.

ERP systémy si vo všeobecnosti obstarávajú firmy, ktoré už nezvládajú objem administratívy a objednávok existujúcimi spôsobmi (tabuľky v MS Excel, papierové dokumenty a podobne) a rady by si zaistili podmienky pre ďalší rast. Napojenie e-shopu na ERP umožňuje z obchodu urobiť ďalšiu súčasť celého systému a využívať všetky výhody centralizácie dát a automatizácie procesov. Napríklad skladníkom systém pomôže nájsť správne položky, účtovné oddelenie si ušetrí prácu vďaka automatickému generovaniu faktúr a zákazníkovi systém odošle automatický e-mail o expedícii jeho objednávky. Opačným smerom do e-shopu prúdia aktuálne informácie o skladovej dostupnosti produktov, aktuálne ceny či akékoľvek ďalšie parametre – to všetko bez nutnosti ručného zadávania.

Prepájať môžu aj menší podnikatelia

Pokiaľ patríte medzi drobných podnikateľov a ERP systém je pre vás zbytočne veľkou investíciou, nemusíte smútiť. Na e-shop je možné totiž napojiť aj menšie účtovné alebo fakturačné programy. Jedným z nich je aj online fakturačný program iDoklad, ktorý môžete ľahko a rýchlo prepojiť s CMS riešením oXyShop alebo WooCommerce. Tieto platformy sú navrhnuté na rýchle spustenie e-shopu a umožňujú si vytvoriť online obchod doslova za pár sekúnd. Samotné prepojenie s iDokladom zaberie iba niekoľko kliknutí a zvládnete ho bez programovania či zložitých nastavení.

Vzájomná komunikácia e-shopu a iDokladu vám poskytne množstvo výhod, medzi ktoré patria:

  • prehľadná evidencia všetkých objednávok, faktúr a dokladov na jednom mieste,
  • jednotná databáza informácií o produktoch,
  • automatická evidencia skladových pohybov,
  • synchronizácia adresára s registrovanými zákazníkmi v e-shope.

Ako zaujať a udržať zákazníka?

Predpokladajme teraz, že e-shop máte pripravený a v prevádzke. Tu začína druhá časť prechodu na online podnikanie – získanie zákazníkov. Tu spomenieme veľkú výhodu prechodu na e-shop – z hľadiska marketingu tu nezačínate od nuly. Obvykle môžete stavať na už existujúcej marketingovej stratégii a iba ju upraviť pre špecifické vlastnosti e-shopu. V online svete dvojnásobne platí poučka, že predaj existujúcim zákazníkom je výrazne menej náročný ako nájdenie zákazníkov nových, hneď zo začiatku je preto nutné brať do úvahy umenie odlíšiť sa od iných e-shopov. Je veľmi dôležité zákazníka zaujať na prvý pohľad, odporúčame preto klásť dôraz na grafické spracovanie a design vášho e-shopu.

Rovnako ako pri klasickom podnikaní, aj tu nezanedbajte optimalizáciu e-shopu pre vyhľadávače, čo so sebou nesie potrebu analýzy kľúčových slov a prípravu špecifických vstupných stránok. V neposlednom rade online priestor poskytuje široký potenciál na využitie bannerov, e-mailingových kampaní, sociálnych sietí a ďalších elektronických kanálov. To však neznamená, že by ste mali rezignovať na tradičnejšie metódy – vhodne vybraný vonkajší billboard môže mať rovnaký, ak nie väčší efekt.

Ani po zaujatí zákazníka ale nemáte vyhrané. Teraz je potrebné odlíšiť sa od konkurencie, čo dosiahnete najmä prehľadnosťou ponuky a podrobným popisom produktov vrátane kvalitných fotiek. Pokiaľ potom zákazník tovar objedná, je nesmierne dôležité ponúknuť mu hladký nákupný proces. Tu bývajú najčastejšími chybami zle dostupné informácie o doprave, neprehľadné obchodné podmienky, prípadne nutnosť sa registrovať na dokončenie objednávky. To všetko môže zákazníka odradiť, aj keby na potvrdenie objednávky chýbalo iba jedno kliknutie.

Na záver tejto kapitoly pripomenieme dôležitosť analýzy dát. Podnikatelia vybavení relevantnými a presnými dátami o návštevnosti, obsahu, tržbách a konverziách sú schopní efektívne svoje služby vylepšovať a identifikovať priestor na zlepšenie. Zároveň tým získate podklady pre dôležité rozhodnutia, ktoré ovplyvnia celú budúcnosť vášho e-shopu.

Súvisiace články

Čo je predajka a kde ju môžete a nemôžete využiť?

24. 05. 2024 2 minúty čítania 0
Prečítať článok

Ako podať daňové priznanie elektronicky

22. 05. 2024 6 minút čítania 1
Prečítať článok