Vystavuj faktúry
zadarmo
Čo je marža?
Zjednodušene povedané, obchodná marža je rozdielom medzi tržbami a nákladmi u určitého tovaru alebo služby, resp. rozdielom medzi predajnou a nákupnou cenou. Aj z toho dôvodu je marža veľmi dôležitá pre cenotvorbu, pretože jej výška priamo určuje výsledný zisk. Tu je dôležité spomenúť, že marža a zisk nie sú synonymá – v marži totiž nie sú započítané náklady spojené s ponúkaným tovarom alebo službou, t. j. najmä náklady na dopravu, mzdy zamestnancov, prevádzkové náklady a iné.
Ako sa marža počíta?
Marža sa obvykle vyjadruje v percentách, keď 100 % marža znamená, že sme daný výrobok predali bez akýchkoľvek nákladov a predajná cena sa tak rovná čistému zisku. Naopak 0 % marža potom značí predaj za nákupnú cenu bez akéhokoľvek zisku. Samotný výpočet marže má nasledujúci vzorec:
Marža = (predajná cena – nákupná cena) / predajná cena × 100
Vzorec obchodnej marže na príklade – ak je nákupná cena výrobku 100 eur a nami stanovená predajná cena činí 200 eur, tak má výsledná marža výšku 100 eur alebo 50 %.
Výsledná hodnota sa označuje ako hrubá marža. Pre získanie finálnej marže je nutné odpočítať aj všemožné vedľajšie náklady, medzi ktoré patria napríklad mzdy zamestnancov, náklady na dopravu, platenie energií a nájmov a i. Táto poučka platí najmä u podnikateľov ponúkajúcich služby, kde sú niektoré náklady výrazne menej viditeľné.
Mnoho podnikateľov sa mylne domnieva, že marža a prirážka je to isté. Na rozdiel od obchodnej marže, obchodná prirážka vyčísľuje percentuálny podiel rozdielu medzi predajnou cenou a nákupnou cenou na nákupnej cene. Obchodná prirážka má teda vzorec: (predajná cena – nákupná cena) / nákupná cena × 100.
Podľa čoho mám maržu stanoviť?
Ako vyplýva z vyššie uvedeného, marža zohráva zásadnú úlohu v celkovom obchodnom zisku. Aj napriek tomu sa nájde množstvo obchodníkov, ktorí maržu spočítať nevedia, prípadne pri jej výpočte neberú do úvahy všetky náklady. Výsledkom tak môže byť aj situácia, keď sa obchodník kvôli nízkej či dokonca nulovej marži dostane do straty aj napriek vyššiemu obratu.
Bolo by ale chybou obchodnú maržu považovať iba za záležitosť jasne daných čísel. Veľkú úlohu v jej určovaní zohráva aj typ ponúkaného produktu, situácia na trhu a cieľová skupina zákazníkov. Tu nie je možné poskytnúť jednu univerzálnu radu platnú pre všetkých podnikateľov – iné požiadavky na maržu budú mať predajcovia tovaru dennej spotreby a iné zase poskytovatelia vysoko špecializovaných služieb.
Svoju úlohu zohráva aj vaša cenová stratégia, t. j. či pri stanovovaní cien zohľadňujete náklady, dopyt, subjektívnu hodnotu tovaru alebo snahu ponúknuť lepšie ceny, než konkurencia. Nech už sa ale rozhodnete akokoľvek, je dôležité udržať maržu ziskovú. Táto poučka je dôležitá najmä v prípade veľkých zliav alebo ponuky dopravy zadarmo – ak napríklad príliš zlacníte tovar s nízkou maržou, môžete sa rýchlo dostať do straty.
Súvisiace články
Rýchly prehľad poistenia pre živnostníkov
Ako ohodnotiť svoje produkty a služby? 3 metódy stanovenia ceny