Vystavuj faktúry
zadarmo
Situácia, ktorá aktuálne vládne na Slovensku určite nikoho neteší. Je možné, že niektorí z nás sa dostanú do neočakávaných situácií. Okrem rôznych obmedzení riešime aj pracovnoprávne otázky, ktoré v tomto období vznikajú. Prinášame vám niekoľko tipov a rád, ako tieto komplikácie, čo najefektívnejšie vyriešiť.
Keď sa dá, pracujte z domu
Vyhnete sa zbytočnému kontaktu s ostatnými ľuďmi a prispejete k pomalšiemu šíreniu koronavírusu. Existuje množstvo nástrojov, ktoré vám prácu na diaľku zjednodušia:
- Microsoft Teams – zadarmo telefonujete, chatujete a prednášate s nástrojom od spoločnosti Microsoft. Kvôli boju s koronavírusom ponúka Microsoft tento platený softvér zadarmo.
- Google – uvoľnil Hangouts Meet, G Suite a G Suite Education pre svojich zákazníkov. Vďaka tomu sa zúčastní hromadného on-line stretnutia až 250 ľudí a môžete vysielať pre tisíce divákov.
- iDoklad – na komunikáciu s účtovníkom a automatizáciu fakturovania vyskúšajte iDoklad. Na 30 dní budete mať všetky funkcie zadarmo.
Pre drvivú väčšinu Slovákov môže byť koronavírus prvou príležitosťou, kedy si tzv. home office vyskúšajú – Eurostat uvádza, že pravidelne z domu pracuje iba 3,6 % zamestnancov a občas využíva „domácu kanceláriu” len 5,4 % ľudí, zvyšok takú možnosť nemá alebo ju nevyužíva.
Psychológovia pre prácu z domu odporúčajú:
- aspoň raz za deň choďte von (ak samozrejme nie ste v karanténe),
- vytvorte si doma pracovný kútik,
- stanovte si s kolegami jasné pravidlá komunikácie a zadávania práce,
- občas si s kolegami zavolajte.
Ako sa správať a čo (ne)robiť na pracovisku
Ak vám vaša práca nedovoľuje prejsť na home office, dodržiavajte kľúčové hygienické zásady.
- Dôkladne a pravidelne si umývajte ruky, používajte dezinfekčné gély a mydlá.
- Čistite si mobily a ďalšie veci, ako peňaženku alebo tašku, dezinfekčnými utierkami.
- Používajte vreckovky na jedno použitie, ihneď ich vyhoďte.
- Nedotýkajte sa tváre, nekašlite do dlaní.
- Často vetrajte.
- Dodržiavajte vzdialenosť od kolegov aj ľudí, napríklad v MHD. Ideálne aspoň dva metre.
- Ak máte možnosť, noste rúško či respirátor a tiež ochranné rukavice.
Čo keď sa dostanete do karantény?
Po návrate zo zahraničia alebo pri akomkoľvek podozrení na koronavírus nariadila vláda 14-dňovú karanténu. V praxi to znamená, že má váš zamestnanec tzv. PN a musí zostať doma. Nechodí von, teda ani do práce – pri porušení karantény mu hrozí pokuta až 1 659 eur.
Ak sa zamestnanec cíti dobre a firma má vhodné podmienky, môže pracovať z domu. V tom prípade zamestnanec dostáva plný plat.
V prípade, že pracovať nemôže, musíte podľa zákonníka práce zamestnanca z práce ospravedlniť. Zároveň mu za čas trvania karantény vyplácate náhradu mzdy:
- od 1. do 3. dňa platíte 25 % denného vymeriavacieho základu,
- od 4. do 10. dňa platíte 55 % denného vymeriavacieho základu,
- od 11. dňa má nárok na nemocenskú dávku od Sociálnej poisťovne.
Pri starostlivosti o dieťa preplatí Sociálna poisťovňa 14 dní ošetrovného
V súvislosti s uzatvorením škôl a škôlok majú rodičia nárok na ošetrovné po dobu 14 dní. Podmienkou je zaplatené sociálne poistenie a celodenná starostlivosť o dieťa do 10 rokov a 364 dní veku. Žiadosť o ošetrovné vyplníte on-line – formulár stiahnete z webu poisťovne a môžete ho odoslať e-mailom.
O ošetrovné musia znovu požiadať aj rodičia, ktorí ho získali už v minulom týždni, kedy zákaz fungovania škôl ešte neplatil na celom Slovensku.
Čo keď zamestnanci chcú zostať doma
Môžete sa kedykoľvek dohodnúť na dovolenke, neplatenom voľne alebo pracovnom voľne s náhradou mzdy, ktoré si zamestnanec odpracuje neskôr.
Pamätajte, že zdravie vás a vašich zamestnancov je najdôležitejšie.
Čo keď nie sú zákazky
Zamestnancom môžete nariadiť, aby do práce nechodili. V tom prípade ide o tzv. prekážku v práci na strane zamestnávateľa – po dobu trvania prekážky majú zamestnanci nárok na náhradu mzdy v priemernej výške.
Môžete sa však so zamestnancami dohodnúť na čerpaní náhradného voľna – za predpokladu, že ho dotyčný ešte nemá vyčerpané.
Ďalšou možnosťou je dohoda o čerpaní dovolenky. Nariadiť dovolenku, ale nemôžete zo dňa na deň. Zo zákona to musíte oznámiť 14 dní vopred a skrátenie lehoty je možné iba so súhlasom zamestnanca.
V krajnej situácii prerušte živnosť
Ak cítite, že je toho na vás naozaj veľa, máte možnosť prerušiť svoju živnosť – a to aj bez udania dôvodu. Zbavíte sa tým odvodových povinností a v budúcnosti môžete svoje podnikanie obnoviť.
Pozastavenie živnosti je možné minimálne na 6 mesiacov a najdlhšie na 3 roky.
Môžete to urobiť osobne na živnostenskom úrade alebo elektronicky. Vzhľadom na preťaženie úradov a obmedzenú pracovnú dobu je lepší on-line variant. Využite na to ústredný portál verejnej správy www.slovensko.sk, kde hľadajte Služby živnostenského registra.
Pripravte si:
- občiansky preukaz s elektronickým čipom pripravený na elektronické podpisovanie,
- čítačku čipových kariet,
- aplikáciu na prihlasovanie (eID klient).
Po odoslaní elektronického formulára zaplatíte správny poplatok 2 eurá a následne vám bude doručené potvrdenie o prerušení živnosti. Zdravotnú poisťovňu o zmene informuje živnostenský úrad. Sociálnej poisťovni musíte zmenu sami oznámiť pomocou Registračného listu fyzickej osoby.
Veríme, že výnimočnú situáciu zvládnete. Opatrenia okolo koronavírusu COVID-19 sa menia každý deň. Sledujte aktuálne informácie, je pravdepodobné, že nová vláda príde s ďalším súborom opatrení na pomoc podnikateľom a živnostníkom. Držíme všetkým palce.
Súvisiace články
Fyzická a právnická osoba: aký je medzi nimi rozdiel
Čo je formulár o bezdlžnosti a kedy ho potrebujem?