Dátum publikácie 19. 04. 2023 Zdieľať článok

Nápady na podnikanie a kde ich vziať

Author Seyfor Slovensko, a.s. 5 minút čítania 0
Náhledový obrázek
Chcete podnikať a chýba vám nápad? Poradíme vám, ako nápad pre biznis zistiť v šiestich krokoch. Naučte sa pracovať s podnetmi na podnikanie, najskôr sa ale inšpirujte. Ukážeme vám, v akých podcastoch a skupinách na Facebooku objavíte príbehy podnikateľov a informácie o odbore, ktorý vás zaujíma.

Článok je pre vás, ak hľadáte inšpiráciu pre podnikanie a neviete, kde začať.

Nehľadajte nápady, najskôr sa inšpirujte

Začnite s inšpiráciou v rozhovoroch, podcastoch alebo skupinách na Facebooku.

Podcasty: počúvajte príbehy podnikateľov

Na rovinu o podnikaní je podcast, v ktorom si môžete vypočuť inšpirácie a praktické rady od skúsených podnikateľov, ktorí začali od nuly a dokázali vybudovať úspešné a rešpektované firmy nielen na Slovensku, ale aj vo svete.

Hlavnou myšlienkou podcastu 24 Hodín na úspech: Obchod & Podnikanie je to, že ak chce byť človek v biznise úspešný, musí vedieť dobre predávať. Tento podcast je preto zameraný na to, aby ste získali viac zákazníkov a obchodných príležitostí.

V pravidelnom podcaste Podnicast s Peťom Chodelkom nájdete rozhovory so zaujímavými ľuďmi, vďaka čomu môžete nahliadnuť do zákulisia biznisu slovenských a českých firiem. Dozviete sa to, ako vznikli, na čom zarábajú a čo museli urobiť pre to, aby boli úspešné.

Expanduj v ecommerce je podcast, ktorý je vhodný predovšetkým pre tých, ktorí chcú podnikať v online priestore, teda cez e-shop. Ide o neformálne rozhovory s osobnosťami nabitými pozitívnou energiou o ich inšpiratívnych príbehoch z e-commerce podnikania a online marketingu.

Biznis Tipy s Petrom Strculom je podcast, ktorý vám v krátkych, pár minútových epizódach prináša užitočné rady a tipy, ktoré môžu výrazne posunúť váš biznis dopredu.

Skupiny na Facebooku: nájdete v nich odpovede

Vo facebookových skupinách preniknete do odboru, ktorý vás zaujíma, a dozviete sa odpovede na otázky, ktoré riešia mnohí podnikatelia.

S podnikaním všeobecne sa inšpirujte v skupinách:

  • Učíme sa podnikať: azda jedna z najväčších facebookových skupín, v ktorej si začínajúci aj skúsení podnikatelia vymieňajú rady a žiadna položená otázka nie je nezodpovedaná.
  • Účtovníctvo, mzdy a dane: prečítajte si, pýtajte sa alebo pomôžte iným zodpovedať otázky o účtovníctve, mzdách a daniach. Keď si sami neviete rady, tak tu určite od šikovných účtovníkov dostanete odpoveď na to, ako niečo zaúčtovať alebo správne zdaniť.
  • Učíme sa podnikať s eshopom: Chcete rozbehnúť e-shop? Ak je vaša odpoveď áno, tak táto skupina je práve pre vás. V skupine nájdete veľa otázok a tipov, ako na online podnikanie.

Zapojte sa do odborných skupín, ktoré sa týkajú oblasti, ktorá vás zaujíma najviac. Cukrárstvo, grafika alebo napríklad stavebníctvo.

Tipy na odborné skupiny na Facebooku:

  • Rady a nápady pre cukrárky: V tejto skupine si cukrárky vzájomne radia a pomáhajú pri práci na svojich cukrových výtvoroch, prípadne sa delia o svoje skvelé rady a nápady pri tvorbe a dekorovaní tortičiek a koláčikov.
  • DizajneriSK: Táto skupina je spoločným miestom pre dizajnérov, grafikov a návrhárov zo Slovenska, kde si môžu vymieňať skúsenosti, rady, tipy a triky, či diskutovať o najnovších trendoch zo sveta grafického dizajnu. Tiež sa tu nájdu aj pracovné ponuky.
  • Stavbári, Murári, Fasádnici a Obkladači – stavby a rekonštrukcie: Okrem toho, že si v tejto skupine môžu stavebníci vymieňať rady a tipy, môžete tu tiež prezentovať výsledky svojej práce alebo nájsť množstvo zaujímavých pracovných ponúk (zákaziek).

TIP: Zaujíma vás, v čom podnikať bez veľkého vstupného kapitálu? Čítajte, v čom podnikať, keď si podnikanie chcete vyskúšať alebo ho rozbehnúť na materskej.

6 tipov pre prácu s nápadmi: začnite brainstormingom

Z každého nápadu nebude dobrý biznis. Nasledujúcimi krokmi si overíte, či sa váš nápad hodí pre podnikanie.

  1. Urobte si brainstorming nápadov. Poznačte a spíšte si čokoľvek, čo vám napadne. Čo by vám zjednodušilo život? Čo riešia ľudia okolo vás? Kto vás svojim podnikaním zaujal na LinkedIn? Všetko si zapíšte, nechajte si na premýšľanie pokojne týždeň.
  2. Vyberte najlepší nápad zo zoznamu.
  3. Nápad preskúmajte. Zistite toho o svojej podnikateľskej myšlienke čo najviac. Akú má konkurenciu a čo treba urobiť, aby ste s ňou mohli ísť na trh.
  4. Nápad rozpracujte. Skúste z neho urobiť koncept, s ktorým by ste chceli podnikať. Ako by ste napríklad poňali vlastný e-shop, kaviareň alebo rozbehli freelance podnikanie. Pokiaľ sa vám nepodarí nápad rozpracovať, nevadí. Vráťte sa k zoznamu pôvodných nápadov a kroky opakujte.
  5. Otestujte nápad. Urobte prieskum trhu, zistite, či je o váš nápad (produkt alebo službu) záujem, nájdite prípadnú konkurenciu a definujte, aké oproti nej máte výhody. Pokiaľ ide o produkt, skúste vytvoriť prototyp nápadu – jeho fyzickú podobu.
  6. Preskúmajte svoj trh: ak je váš nápad životaschopný, zistite, či zaň budú chcieť ľudia zaplatiť – a koľko. Tento krok si vyžaduje ešte dôkladnejší prieskum trhu, vrátane napríklad hĺbkových rozhovorov.

Máte kvalitný nápad na podnikanie? Rozpracujte ho v biznis pláne

Pokiaľ ste prišli na nápad, ktorý by mohol podľa vášho prieskumu preraziť na trhu, pustite sa do podnikania. Začnite s biznis plánom.

S biznis plánom si ujasníte, aké ciele od podnikania chcete a ako ich dosiahnete. V biznis pláne stručne a zrozumiteľne rozpracujete a zanalyzujete svoj podnikateľský zámer.

Nemusí ísť o dvadsať stranový dokument. Prehľadný biznis plán zostavíte napríklad pomocou nástroja lean canvas na jednu A4. Bude zrozumiteľný vám, vašim budúcim kolegom aj prípadným investorom.

Bežne obsahuje tieto informácie:

  • opis podnikania,
  • analýzu trhu a stratégie,
  • finančný plán,
  • analýzu konkurencie,
  • popis produktov a služieb.

Súvisiace články

Čo je predajka a kde ju môžete a nemôžete využiť?

24. 05. 2024 2 minúty čítania 0
Prečítať článok

Ako podať daňové priznanie elektronicky

22. 05. 2024 6 minút čítania 1
Prečítať článok