Dátum publikácie 25. 09. 2024 Zdieľať článok

Ako ohodnotiť svoje produkty a služby? 3 metódy stanovenia ceny

Author Seyfor Slovensko, a.s. 3 minúty čítania 0
Náhledový obrázek
Určenie ceny, ktorá bude zodpovedať očakávaniam zákazníkov, situácii na trhu, pokryje náklady a prinesie zisk, nie je jednoduché. Pomôžu vám tri metódy stanovenia ceny, ktoré vám ukážu, na čo sa pri cenotvorbe produktu alebo služby zamerať.

Podľa čoho určiť cenu tovaru

Metódy stanovenia ceny predstavujú spôsob, ktorým vypočítate cenu svojho tovaru alebo služby. Vychádzať pri tom musíte z troch hlavných pilierov, ktoré hodnotu produktov určujú a ktoré zohľadňujú aj tri nasledujúce metódy. Tieto piliere sú:

  • náklady na výrobu alebo nákup produktov,
  • dopyt po produktoch od zákazníkov,
  • konkurencia na trhu.

TIP: Čítajte, aké stratégie sa používajú pre cenotvorbu.

Metóda stanovenia ceny podľa nákladov

Jednoduchý spôsob ako stanoviť cenu vychádzajúci z predpokladu, že predajná cena musí pokryť náklady na výrobu či nákup produktu. Potrebujete spočítať všetky náklady a k nim pripočítať prirážku, teda očakávaný zisk. Výsledkom je cena pre zákazníka.

Nákladovú metódu stanovenia ceny využijete napríklad na nacenenie tovaru na e-shope, ktorý kupujete od dodávateľov a predávate ďalej. Podobne môžete určiť cenu napríklad za menu v reštaurácii. Nezabudnite ale zohľadniť náklady na prevádzku podniku, mzdu pre obsluhu alebo hodnotu vybavenia.

To je práve úskalie nákladovo orientovanej metódy. Je potrebné spočítať všetky náklady, aj tie, ktoré sú na prvý pohľad skryté. Môže sa potom stať, že vaša cena bude prevyšovať konkurenciu aj očakávania zákazníkov. Záleží potom na tom, či dokážete náklady znížiť alebo naopak zákazníkovi ponúknuť pridanú hodnotu, za ktorú bude ochotný zaplatiť.

Pokiaľ využívate fakturačný program iDoklad, môžete v ňom evidovať aj všetky svoje náklady. Vďaka tomu máte istotu, že pri stanovení ceny na žiadny náklad nezabudnete.

Metóda stanovenia ceny podľa dopytu

Z očakávania zákazníka vychádza druhá metóda cenotvorby. Aby ste cenu touto cestou určili, musíte poznať zákazníka a jeho nákupné správanie. To sa odvíja od toho, akú hodnotu tovaru alebo službe prisudzuje. Úlohu hrá kvalita produktu, jeho unikátnosť aj potreba zákazníka.

Na rozdiel od ceny stanovenej na základe nákladov, v tejto metóde počítate s najvyššou možnou cenou, za ktorú je zákazník ešte ochotný tovar kúpiť. Odhadnúť ju nie je ľahké, spoliehať sa môžete na dopytovanie zákazníkov alebo analýzu trhu.

Podľa dopytu sa môžete orientovať aj pri tom, ako nastaviť cenu služby. Pokiaľ programujete, staráte sa o marketing alebo napríklad prekladáte, vydajte sa touto cestou a zistite, koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť.

TIP: Čítajte, ako stanoviť hodinovú sadzbu, keď predávate služby ako SZČO.

Metóda stanovenia ceny podľa konkurencie

Aby cena tovaru zodpovedala tomu, čo je na trhu zvykom, preskúmajte ceny konkurencie. Urobte si prehľad o najnižšej aj najvyššej cene, aby ste vedeli to, v akom rozmedzí sa pohybovať. Pri tom, ako určiť cenu, sa odporúča zvoliť cenu na rovnakej úrovni, mierne pod alebo nad cenou podobného tovaru.

Oproti stanoveniu ceny podľa dopytu je táto metóda jednoduchá a rýchla. Pokiaľ teda viete, za koľko konkurencia predáva – v niektorých odvetviach je ťažké sa k cenám ostatných dostať. Hrozí tiež riziko cenovej vojny, keď konkurencia ponúkne tovar pod cenu a núti ostatných predajcov urobiť to isté, aby si zachovali konkurencieschopnosť.

Ako vybrať správnu metódu stanovenia ceny

Všetky tri vyššie spomenuté metódy na to, ako sa stanovuje cena, majú svoje pre a proti. Najlepšie cenu stanovíte, ak ich skombinujete. Do ceny svojich tovarov a služieb tak vždy premietnite všetky tri dôležité faktory:

  • spočítaním nákladov zistíte spodnú hranicu, pod ktorú nemôžete ísť, aby sa vám predaj oplatil,
  • ceny konkurencie vám načrtnú rozmedzie, v ktorom sa môžete pri cenotvorbe služby alebo tovaru pohybovať,
  • dopyt určí cenový strop pre zákazníka, cez ktorý sa nedostanete.

Vďaka tomu vopred odhadnete, či má váš produkt šancu na úspech. Nestane sa, že cena zodpovedajúca očakávaniu zákazníka alebo konkurencii vám ani nepokryje náklady na výrobu tovaru či poskytnutie služby.

Súvisiace články

Rýchly prehľad poistenia pre živnostníkov

02. 10. 2024 2 minúty čítania 0
Prečítať článok

Čo je to marža a ako sa počíta?

19. 09. 2024 3 minúty čítania 0
Prečítať článok