Dátum publikácie 17. 10. 2023 Zdieľať článok

Vyberte si odbor podnikania už popri štúdiu

Author Seyfor Slovensko, a.s. 4 minúty čítania 0
Náhledový obrázek
Študujete a chcete popri škole rozbehnúť biznis? Prejdite si zoznam odborov a oblastí podnikania, ktorým sa venujú aj študenti bez dlhoročných skúseností alebo päťmiestnych súm na účte. Pracujte externe pre firmy, ponúkajte svoje zručnosti ako mikroslužby, spustite vlastný e-shop alebo sa pustite do ekonomiky zdieľania. Radíme, ako si vymedziť zákazníkov a ako začať s podnikaním.

Článok je vhodný pre študentov a absolventov.

Služby B2B: ponúknite svoje zručnosti firmám

Pokiaľ sa nejakému odboru venujete popri štúdiu alebo v ňom máte pracovné skúsenosti, prejdite na voľnú nohu. Ponúknite svoje služby externe startupom alebo rozbehnutým spoločnostiam – sústreďte sa na sektor B2B (business to business).

Zamerajte sa na oblasť, ktorej rozumiete a pracujte ako:

  • účtovník,
  • copywriter,
  • webdesigner,
  • grafik,
  • digitálny marketér (napríklad SEO špecialista),
  • prekladateľ
  • tlmočník.

Je bežné mať niekoľko zákazníkov, pre ktorých pracujete dlhodobo. Keď sa biznisu bude dariť, môžete podnikať na full-time, časom si založiť vlastnú firmu alebo agentúru.

TIP: Ak si účtujete hodinovú sadzbu, čas si merajte (napríklad pomocou nástroja Toggl). Fakturujte potom jednoducho v online aplikácii iDoklad.

Mikroslužby: rozbehnite podnikanie ako virtuálny asistent

Ak nemáte know-how a odbor, ktorému by ste dobre rozumeli, začnite ako virtuálny asistent alebo asistentka. Priebežne sa vzdelávajte a profilujte, napríklad na platformách ako Seduo.sk alebo Skillshare – vaše služby skvalitníte a môžete tým zvýšiť aj svoje príjmy.

Medzitým ponúknite vyťaženým podnikateľom či firmám niektorú z mikroslužieb ako sú:

  • rešerše,
  • korektúry,
  • jednoduchá grafika,
  • plánovanie schôdzok,
  • príprava prezentácie,
  • správa noviniek na webe (napríklad vo WordPresse),
  • zabezpečenie umývania auta alebo bielizne v práčovni,
  • objednanie týždenného nákupu.

Začnite napríklad na rozbehnutej platforme typu JaSpravim.sk.

Pre úspech v odbore definujte svojich zákazníkov

Vďaka jasnému vymedzeniu svojho podnikania lepšie zacielite na potenciálnych zákazníkov a odlíšite sa od konkurencie.

Choďte na to pomocou nájdenia tzv. niche – medzery na trhu. Úzko si vymedzte segment zákazníkov, na ktorých zameriate svoj biznis. Predstavte si, že si zvolíte slovenských čitateľov, ktorých zaujímajú škótske detektívky v origináli, nie v slovenskom preklade. Vaše služby alebo produkty potom nebudú pre každého, ale na mieru vybranému segmentu.

Stratégia niche marketingu sa hodí pre začínajúcich podnikateľov, ľahšie vďaka nej preniknete na trh a veľké firmy vám nebudú takou konkurenciou.

Založte e-shop: e-commerce má na Slovensku úspech

Počet internetových obchodov na Slovensku rastie a podľa webu Shoptet.sk ich už v treťom kvartáli roku 2021 existovalo vyše 15 tisíc. Dnes je toto číslo omnoho vyššie.

S úspechom online obchodu vám opäť pomôže vymedzenie niche. Inšpiráciou môže byť česká značka Kave Footwear. Vyrába tenisky zo zvyškových materiálov, udržateľne a vždy v limitovanej edícii. Cieli teda na zákazníkov, ktorí chcú originálnu obuv, vyrobenú lokálne a šetrne.

Na rozjazd e-shopu môžete použiť už hotové riešenia, ktoré ponúkajú napríklad Shoptet alebo WooCommerce, keď tvoríte obchod na WordPresse.

Pokiaľ by ste v budúcnosti chceli podnikanie na e-shope rozbehnúť vo veľkom a plánovali postavenie väčšieho online obchodu, vezmite do úvahy výsledky prieskumu magazínu EXEC.

  • V Česku a na Slovensku je 242 agentúr, ktoré ponúkajú e-shopové riešenie na mieru.
  • Cena e-shopu na mieru sa pohybuje medzi 80 tisícmi až 10 miliónmi českých korún (v prepočte približne 3 400 až 420 000 eur).
  • Čím väčšia je počiatočná investícia do tvorby e-shopu, tým menej sa pri údržbe online obchodu investuje do opráv chýb.
  • 83 % e-shopov navrhnú agentúry do šiestich mesiacov.

TIP: Pokiaľ zakladáte e-shop, naberte know-how na Shoptet univerzite pre začínajúcich i pokročilých e-shopárov. Zistíte, aké dáta v e-shope sledovať alebo vďaka čomu získať zákazníkov.

Podnikajte v zdieľanej ekonomike: zdieľajte a požičiavajte veci

Anglicky sharing alebo peer-to-peer economy. Princíp zdieľanej ekonomiky vychádza z toho, že je výhodnejšie a šetrnejšie k prostrediu veci zdieľať, než ich vlastniť.

Na podnikanie v oblasti zdieľanej ekonomiky nepotrebujete veľkú investíciu – zdieľajte izbu v byte, auto, vŕtačku (ktorú využijete dvakrát do roka) aj svoje zručnosti.

Odbor poháňajú digitálne technológie. Zdieľanie prebieha na internetových portáloch – obľúbený je napríklad portál Airbnb na zdieľanie bývania, izby i celého domu.

Zamerať sa môžete na 4 oblasti zdieľanej ekonomiky.

  1. Cestovanie: prenajmite letnú chatu alebo izbu v byte, ktorú nepoužívate.
  2. Preprava: zamerajte sa na vypožičiavanie bicyklov, auta alebo ponúkanie spolujazdy.
  3. Financie: ponorte sa do mikro (peer-to-peer) pôžičiek na platformách ako je zahraničný Mintos alebo české Zonky.
  4. Mikroslužby: zdieľajte svoje kutilské zručnosti (SuperSused.sk), strážte deti alebo domácich miláčikov (Hlidacky.sk), či ponúkajte odborné služby napríklad firmám.

Ďalšie tipy, ako podnikať v zdieľanej ekonomike:

  • vypožičiavanie vintage šperkov alebo šiat,
  • prevádzka co-workingového centra: zdieľanie pracovných priestorov,
  • požičovňa športového náčinia: paddleboardov alebo vecí na lezenie,
  • vzdelávací portál so zdieľaním znalostí.

Odštartujte podnikanie s biznis plánom

Než sa dáte do podnikania, vytvorte si biznis plán. Ujasníte si víziu a koncept svojho podnikania, rozplánujete financie a získate odpoveď na otázku, kde začať.

Biznis plán obvykle zahŕňa:

  • opis podnikania,
  • analýzu trhu a stratégie (pomôže vám šikovný biznis model),
  • finančný plán (čítajte, ako vypracovať finančný plán krok za krokom),
  • analýzu konkurencie,
  • popis produktov a služieb.

Súvisiace články

Čo potrebujete na vybavenie viazanej živnosti

17. 04. 2024 5 minút čítania 0
Prečítať článok

Výdavky a náklady SZČO: nezamieňajte ich a ujasnite si ich význam

16. 04. 2024 5 minút čítania 0
Prečítať článok