Prípadová štúdia spoločnosti AJO

Carsharing strčí autopožičovne do vrecka, auto si pohodlne požičiate aj o polnoci, hovorí zakladateľ firmy na zdieľanie áut AJO Jaromír Klimek

Raz za týždeň na veľký nákup, dvakrát za mesiac na víkendový výlet, v zime tri lyžovačky a v lete jedna dvojtýždňová dovolenka. Zvyšok času auto stojí pred domom a stráca na hodnote. Preto na dopravnú scénu prichádza carsharing alebo zdieľanie áut. Ponúka alternatívu k vlastneniu auta a pomáha aj firmám. Vykrýva im totiž sezónne špičky. V Brne a Prahe jazdia zdieľané autá firmy AJO.
Čítajte ďalej
Jaromír Klimek
AJO
Podnikateľ: Jaromír Klimek Oblasť podnikania: zdieľanie vozidiel Web: ajo.cz Zdieľať článok:

Myslíte si, že ľudia upravia svoj názor na vlastnenie áut a začnú viac využívať carsharing?

Povedal by som, že áno. Ľudia si často neuvedomujú ozajstnú cenu vlastnenia auta. Keď sa ich opýtam, koľko ich cesta vozidlom stojí, vypočítajú si sumu iba podľa toho, koľko benzínu prejazdia.

Na aké náklady zabúdajú?

Nepočítajú opotrebenie auta, výmenu pneumatík, dokupovanie oleja, drobné úpravy alebo cenu za parkovanie. Najmä v rezidentských zónach dáte za miesto na státie balík. A taktiež zabúdajú na nevyčísliteľné položky ako je strach, či vozidlo niekto neukradne, nezničí, alebo či prejde technickou kontrolou. Nič také s carsharingom riešiť nemusia. Prídu, odomknú si auto a idú.

Ako ľudia na novú službu reagujú?

Nedôverčivo. Povedomie o zdieľaní áut je ešte veľmi malé. Ale služba a záujem o ňu rastie. Tí, ktorí objavia jej výhody, prepadnú tomu a inak už svoje cesty riešiť nechcú. Oproti autopožičovniam, s ktorými si nás ľudia často pletú, majú pri zdieľaní áut väčší komfort.

blank

Aký je rozdiel medzi požičovňou áut a carsharingom?

AJO carsharing je flexibilný. Záujemca si požičia auto pokojne len na hodinu a to aj skoro ráno alebo v noci, kedy sú požičovne zatvorené. Nie je totiž nutné osobné odovzdanie kľúčov, auto si otvorí inteligentným telefónom. Platí tak naozaj len za čas, kedy auto využíva, žiadne vyzdvihovanie s bezpečným predstihom. Palivo je v cene a nemusí ho doplniť po každej jazde. Záujemca si navyše ušetrí zložité papierovanie v autopožičovni, všetko vyrieši online.

Pomáhate ľuďom s výpočtom, či sa im zdieľanie auta oplatí viac než jeho vlastnenie?

Na našom webe máme na tieto účely šikovnú kalkulačku. Každý si pomocou nej môže spočítať, či sa mu jazdy s AJO oplatia.

blank

Požičiavajú si u vás autá častejšie súkromné osoby alebo firmy?

Prevažujú súkromné osoby. Pre firmy je carsharing výborný spôsob, ako vykryť sezónne špičky. Celý rok si držia vlastný vozový park a kritické časti roku posilnia carsharingom.

blank

Akým spôsobom súkromníci vaše autá najčastejšie využívajú?

Máme klientov, ktorí si auto požičajú iba jednorazovo. Napríklad keď sa sťahujú, vlastné vozidlo majú v servise alebo idú raz za rok na dovolenku. Veľa používateľov však AJO autá využíva pravidelne. Chodia s nimi na nákupy, pravidelné výlety alebo na víkendové návštevy za rodičmi. A riešia s nimi aj obiehanie úradov alebo viacero obchodov, ktoré sú rozťahané po meste.

 

S iDokladom fakturujú od roku: 2014

Využívané predplatné: Obľúbené

Najobľúbenejšia funkcia: Prepojovanie cez API

Keď vaše autá používajú aj na nákupy, vnímate sa ako konkurencia MHD?

Vôbec nie. Naopak – carsharing výborne funguje práve v mestách, kde je kvalitná štruktúra MHD. Ľudia verejnú dopravu používajú na cestu do práce a na krátke presúvanie v meste. Carsharing využijú ako doplnok, keď potrebujú previezť niečo ťažké, alebo keď MHD nejazdí tam, kam potrebujú.

blank

Čo by ste odporučili podnikateľom, ktorí chcú na trh priniesť menej tradičnú službu alebo tovar?

Odporučil by som sa vopred zorientovať, čo všetko podnikanie predstavuje. Nie je to len o výrobe tovaru alebo vedení služby. Skrýva sa za tým budovanie značky, marketing, tvorba obsahu, nastavovanie interných procesov aj naberanie ľudí a práca s nimi.

>> Vykašlite sa na ideálne podmienky. Začnite obsah tvoriť hneď, radí zakladateľ a majiteľ Obsahovej agentúry Martin Brablec. <<

Čo na začiatku AJO pomohlo vám?

Veľmi mi pomohli v JIC MASTER programe. S ich pomocou sme ladili procesy aj marketing. Sám som už mal s marketingom skúsenosti, rýchlo som však pochopil, že v začiatkoch podnikania sa z každého stane tak trochu Ferdo Mravec. Musíte sa naučiť práce všetkého druhu. Už som sa však tešil, ako sa po 15 rokoch pozerania do obrazovky presuniem do fyzickejšieho sveta.

Aké programy alebo služby vám uľahčujú podnikanie?

Keď pracujeme s externými službami, je pre nás dôležitá možnosť ich prepojenia s naším systémom. Čo najviac procesov sa totiž snažíme riešiť cez vlastnú platformu. Preto fakturujeme s iDokladom, jeho prepojenie cez API je dobré.

blank

Ako ste sa o iDoklade dozvedeli?

Vybrali sme si ho už na začiatku podnikania. Aj keď by sme vtedy zvládli fakturáciu riešiť aj ručne, chceli sme sa pripraviť na rast a s tým spojenú automatizáciu. Teraz nám záležitosti týkajúce sa platieb a fakturácie bežia bez práce.

Inteligentné farmárčenie nezvládnete s hlúpou fakturáciou. iDoklad bol jasnou voľbou, hovorí Michal Tesařík zo startupu inGreen
Michal Tesařík I InGreen