Vystavuj faktúry
zadarmo
1. Príďte s revolučným nápadom
Na začiatku každého úspešného startupu stojí inovatívny nápad, inými slovami diera na trhu. Úspešný startup totiž potrebuje revolučný produkt alebo službu, ktorá uspokojí ľudskú potrebu, pre ktorú zatiaľ neexistuje dostatočne dobré riešenie.
Pokiaľ vás žiadny revolučný nápad doteraz neosvietil, vyberte si oblasť, s ktorou už máte skúsenosti napríklad zo svojej predchádzajúcej profesie či koníčkov. Pýtajte sa ľudí vo svojom okolí na problémy, s ktorými sa stretávajú, a vymyslite riešenie, na ktorom by sa dal váš biznis postaviť.
2. Preskúmajte trh
Akonáhle máte nápad, musíte sa presvedčiť, či reálne niekomu pomôže a či oň bude záujem. Pri prieskume trhu postupujte tak, že:
- Zistíte čo najviac informácií o svojej cieľovej skupine (napríklad demografické a geografické údaje, záujmy, správanie či životný štýl).
- Vykonáte sekundárny výskum – zhromaždíte čo najviac verejne dostupných informácií (napríklad z databáz Štatistického úradu Slovenskej republiky), ktoré sa vášho riešenia týkajú. Ak napríklad váš nápad spočíva v bezpečnostnej aplikácii pre seniorov, zistite si, koľko seniorov vôbec používa chytré telefóny. Alebo sa pozrite, či tému niekto nespracoval ako diplomovú prácu cez Centrálny register záverečných a kvalifikačných prác.
- Vykonáte primárny výskum – pripravte si sadu otázok a hľadajte odpovede medzi potenciálnymi zákazníkmi. Môžete zvoliť metódu hĺbkových rozhovorov, focus group alebo napríklad dotazníky.
Preverte tiež, či už s podobnou myšlienkou niekto neprišiel. Pokiaľ áno, tak prípadnú konkurenciu preskúmajte a zhodnoťte, aké riziko pre váš nápad predstavuje.
3. Vytvorte si podnikateľský zámer
V tejto fáze už viete, že váš nápad je nosný a že ľudia o vaše riešenie budú mať záujem. Ešte ale neviete, či na tom zarobíte. V tom vám okrem iného pomôže podnikateľský zámer alebo aj biznis plán.
Vďaka plánu pretvoríte prvotný nápad na hotový koncept. Ujasníte si, ako by váš startup fungoval v praxi a zistíte, koľko do neho budete musieť investovať a koľko vám potenciálne zarobí. Zároveň si rozplánujete nevyhnutné kroky na to, aby ste biznis uviedli do prevádzky.
Váš biznis plán by mal obsahovať minimálne:
- základné informácie o vašom projekte,
- finančný plán,
- organizačný plán (teda štruktúra podniku a ľudí v ňom)
- a marketingový plán.
Podnikateľský zámer bude slúžiť nielen ako váš kompas, podľa ktorého sa budete môcť v počiatkoch riadiť, ale aj ako dokument, ktorý vám pomôže pri zháňaní investorov či pôžičky v banke.
Prečítajte si podrobnosti o tom, čo ďalšie by mal podnikateľský zámer obsahovať.
4. Zožeňte financie
Pokiaľ nemáte všetky nevyhnutné financie pre rozjazd startupu na účte, musíte ich zohnať pomocou investorov alebo banky.
Ak sa pustíte do hľadania investorov, starostlivo si pripravte prezentáciu svojho projektu a tzv. elevator pitch – inými slovami povedané, musíte svoj podnikateľský plán spracovať do jednoduchej atraktívnej formy. Tá by mala obsahovať hlavné fakty, obchodné dáta a vizuálne prvky na udržanie pozornosti.
Druhou možnosťou je pôžička od banky, kde taktiež budete potrebovať kvalitne vypracovaný podnikateľský zámer, tentoraz však vo forme dokumentácie.
5. Založte firmu
Akonáhle získate financie, zostáva vám „len“ oficiálne založiť firmu. Najčastejšou právnou formou podnikania pri startupoch je spoločnosť s ručením obmedzeným (s. r. o.). Investovanie do s. r. o. je totiž transparentné a investori majú možnosť získať majetkový podiel, čo je pre mnoho z nich kľúčové. Určite zvážte aj to, či by sa vám nehodila jednoduchá spoločnosť na akcie (j. s. a.), ktorá bola do slovenského právneho poriadku zavedená práve kvôli startupom.
Založenie s. r. o. sa v skratke skladá z niekoľkých krokov, menovite:
- zvolíte názov spoločnosti,
- získate súhlas so zriadením sídla,
- zvolíte si živnosť,
- určíte si konateľov,
- spíšete spoločenskú zmluvu,
- splatíte základné imanie,
- získate živnostenské oprávnenie,
- vykonáte zápis do obchodného registra.
Súvisiace články
Čo je formulár o bezdlžnosti a kedy ho potrebujem?
Viete, ako na výpočet čistej mzdy pri dohode o pracovnej činnosti?