Pomôžu vám s otázkami, ktoré sa týkajú účtovníctva či daní. A ak sa vám ich rady zapáčia, môžete s nimi nadviazať novú spoluprácu.
4 najčastejšie otázky podnikateľov k faktúram a ďalším dokladom
Ak s podnikaním začínate, vôbec sa nečudujeme, že máte množstvo otázok. Pripravili sme pre vás odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa faktúr a účtovných dokladov.
Ako dlho archivovať faktúry?
Záleží na tom, či je vaša faktúra účtovným alebo daňovým dokladom. Tu zistíte, aký je v tom rozdiel.
Ak ste SZČO, nevediete účtovníctvo, ste neplatiteľmi DPH a nemáte zamestnancov, faktúry a ďalšie doklady archivujete aspoň 5 rokov.
Ak ste SZČO, ktorá vedie účtovníctvo alebo s. r. o., všetky účtovné doklady, knihy, odpisové plány, inventúry, účtovné uzávierky, výročné správy a ďalšie účtovné záznamy máte povinnosť uchovávať 10 rokov.
Ďalšie detaily nájdete v tomto článku.
Kto by mal dostať originál účtovného dokladu?
Ak vystavujete napríklad faktúru ručne na tlačive, originál spravidla dostáva ten, kto vydáva peniaze, t. j. zákazník. Vy ako podnikateľ peniaze prijímate a nechávate si kópiu. Zákon však toto nestanovuje, takže záleží na vás a vašej dohode s klientmi.
Musia faktúry a ďalšie účtovné doklady obsahovať pečiatku či podpis?
Zákon stanovuje povinné náležitosti, ktoré musia byť uvedené na účtovných dokladoch, pečiatka ani podpis vyhotoviteľa v ňom však zahrnuté nie sú.
Ak vystavujete faktúry elektronicky, ale aj napriek tomu na nich chcete mať pečiatku a podpis, tieto prvky si naskenujte. Ak fakturujete v iDoklade, nahráte si ich do systému a automaticky sa vám zobrazia na každej vystavenej faktúre.
Kde sa môžem poradiť?
Ak ste tu nenašli odpoveď na svoju otázku, prečítajte si veľkého sprievodcu fakturáciou. Vysvetľujeme v ňom množstvo vecí ohľadom faktúr.
Tiež sa pridajte do našej facebookovej skupiny [iDoklad pozitivní] účetní a podnikatelé – učíme se podnikat. Nájdete v nej skúsených účtovníkov, ktorí vám radi poradia.