Pre deti je do začiatku letných prázdnin ešte ďaleko, ale podnikateľom plynie čas rýchlosťou blesku. Od 1. júla musia mať v prevádzke eKasu, lenže to podľa mňa nie je reálne stihnúť. Spísal som, čo ma na eKase trápi, a aký postup teraz podnikateľom odporúčam.
Projekt eKasa mi čím ďalej, tým viac pripomína cisárove nové šaty. Už teraz je evidentné, že podnikatelia pravdepodobne nestihnú plošne prejsť na eKasu. Štátne inštitúcie sa však stále tvária, že sa nič nedeje. Riešenie vám pritom môžem hneď prezradiť: stačilo by celý projekt o pár mesiacov posunúť tak, aby sa podnikatelia aj výrobcovia stihli pripraviť.
Najprv vás pozývam na malý exkurz do histórie. Vrátime sa spolu do augusta 2018, kedy štátne inštitúcie tvrdili, že eKasa bude čisto softvérové riešenie. Podľa predbežných termínov mala prvá časť podnikateľov nabehnúť na eKasu od 1. januára a druhá časť od 1. apríla 2019.
Lenže na jeseň došlo k zásadnej zmene celého konceptu. Do návrhu zákona o eKase pribudol hardvér – ale kompletný zoznam technických požiadaviek na pokladnice pre eKasu zverejnili úradníci až v decembri 2018. Teda necelý mesiac pred začiatkom lehoty na predkladanie žiadostí o certifikáciu.
Kvôli tejto zmene sa štart odložil o 3 mesiace. Aj napriek tomu výrobcovia pokladníc hneď avizovali, že sa ťažko dá stihnúť do 1. apríla 2019 certifikácia a včas vyrobiť dostatočný počet pokladníc. A to zatiaľ netušili, že sa prideľovanie certifikácií dosť oneskorí – prvé certifikáty totiž výrobcovia získali až na prelome marca a apríla.
Ja a moji kolegovia sme sa v tom čase tiež zapojili do verejnej diskusie. Považovali sme totiž za nutné upozorniť, že pri termínoch štartu eKasy od 1. apríla a 1. júla 2019 nie je možné otestovať prepojenie nových pokladníc s účtovnými a podnikovými systémami, ktoré podnikatelia na svoju prácu potrebujú.
Lenže s prijatou legislatívou sme nič nenarobili, a tak sme sa rozhodli, že budeme aj naďalej podporovať pokladnice od overených výrobcov, s ktorými sme dovtedy spolupracovali a podporovali ich v našich systémoch.
Od 1. apríla mali byť účtovné a podnikové systémy napojiteľné na certifikované pokladnice s eKasou. Ibaže situáciu výrazne skomplikovali tieto 3 veci:
Takže aj keď štát deklaruje, že je pripravený na eKasu, ja musím bohužiaľ konštatovať, že podnikatelia a výrobcovia pripravení nie sú.
Mrzí ma to, pretože som presvedčený, že eKasa má dobrú myšlienku a prináša podnikateľom aj výhody – napríklad jednoduchší administratívny proces alebo koniec platených servisov.
Tieto výhody si však podnikatelia veľmi neužijú, pretože budú musieť riešiť nepríjemný prechod na eKasu. A mnohým z nich nezostane iné, než využiť Virtuálnu registračnú pokladnicu (VRP) – aplikáciu finančnej správy, ktorá je zadarmo.
Nevýhodou VRP je ale to, že ju nejde napojiť na žiaden ekonomický softvér. To v praxi znamená, že podnikatelia musia zadať tržbu zvlášť do VRP a do svojho systému, aby sa tovar odpísal zo skladu.
Ministerstvu financií a finančnej správe sme ponúkali, že ak sprístupní komunikačné rozhranie VRP, prepojíme ho s našími systémami a tým spoločne uľahčíme podnikateľom veľa práce a zároveň urobíme VRP zaujímavou pre omnoho väčšiu skupinu podnikateľov.
To však finančná správa a Ministerstvo financií zamietlo. Pre prevádzky s väčším počtom predajov to znamená:
Problém to je hlavne pre stredných a menších podnikateľov, ktorí nemajú za chrbtom korporát a právne oddelenie.
Na záver by som rád v niekoľkých bodoch zhrnul aktuálny stav.
Projekt eKasa je ako cisárove nové šaty. Podnikatelia síce majú povinnosť byť na eKasu pripravení, ale reálne nie sú a v mnohých prípadoch ani nemôžu byť. Nedostatok zariadení na trhu a časové kapacity dodávateľov, im s prechodom na eKasu nepomáhajú. Podnikateľom tak nezostane po 1. júli nič iné, ako oči pre plač.
Všetci dúfame vo víťazstvo zdravého rozumu a že cieľom je zamedziť daňovej nelegálnej činnosti a nie všetkých plošne potrestať uponáhľaným zavedením eKasy.
Ďakujem vám.
Viktor Pieš, výkonný riaditeľ Solitey Slovensko
17 komentárov. komentovať
Určite treba tomu dať viac casu
Len na kód do pokladnice už čakám tretí týždeň….katastrofa…, môj servisný technik ešte stále nedostal ubgrade balíčky…tak sa teším jak to všetko stihneme pri tomto šibenicnom termíne.Urcite som za odklad
zbytočne čakáš, už ho zrejme máš pridelený, len o tom nevieš, lebo o pridelení kódu finančná správa neinformuje. Prihlás sa na stránke finančnej správy cez identifikačné údaje, klikni na “ekasa”, presmeruje ťa to mimo portál finančnej správy a ak ťa tam pustí, tak tam nájdeš kódy.
Presne vami správne definované – csárové nové šaty. Tak ako jemu, tomu cisárovi to prinislo len habu a výsmech tak tento Lenninov výmysel len ludí riadiť, konrtolovať a tlačiť k múru, tak tento útlak prinesie rovnaký osud.
Určite s tým treba počkať, kým sa doriešia všetky nedostatky…..
No čo dodať, zase niečo spackané narýchlo, nehľadiac na nedostatky. Veď živnostník to s nervami vydrží…
Jednoznačne som za odklad.
má to veľa nedostatkov a treba na to určite viac času.
P. Pieš, clanok je to sice pekny, ale .. Neviem si pomoct, ze sa priklanate na strany vyrobcov fiskalov.
Zakon nehovori nic o tom, ze zakaznik ma mat fiskal. A cerifikovana pokladnica nie je len fiskal.
Hovori o CHDU resp. tlaciarni (tlaciaren nie je povinna, ak pojde blocek na mail, ale pre jednoduchost budeme hovorit o tlaciarni).
Takze, bud pojde dodavatel riesenia cestou podpory niektoreho fiskalu, alebo sa dohodne s vyrobcom niektoreho CHDUcka, zoberie od neho DLL kniznice,
napise si komunikaciu, a nie je zavisly od dodavatelov fiskalov.
(vynecham fakt, ze existujuce tlaciaren musi podporovat QR kod, a mala byt mat napr. seriovy port, inac = nova tlaciaren).
(a este je tu aj priestor na marzu pri dodani novej tlaciarne, serioveho podrtu, samotneho CHDU,…).
Ako tak sledujem trh a situaciu u zakaznikov, drviva vecsina dodavatelov ide prave alibistickou cestou cakania na fiskaly.
Zakaznici su rukojemnikmi, a nevedia s tym nic spravit (no vedia .. ale to uz je ina debata).
Co je na tom tazke, opustit cestu zasielania (zvecsa) XMLka do fiskalu, a komunikovat s CHDU napriamo ?
> Od 1. apríla nemali zabehnutí výrobcovia k dispozícii žiadne certifikované pokladnice.
> Dodanie pokladnice vychádza na rádovo týždne potom, čo na ňu výrobca získa certifikáciu …
A preco sa tak stalo ?
Zeby preto, lebo existujuci vyrobcovia nechceli stratit monopol na trhu si navymyslali veci, ktore v konecnom Narodna Rada schvalila, a dostali sa do situacie, ze si usili na seba bic, a nevedia to zrealizovat ?
Sucastnu situaciu nesposobili statny uradnici, ale voleny poslanci a lobisti. (Staci si pozriet na zaznamy z NarodneJ Rady, je to tam dost dobre vidiet).
(samozrejme poslanci o problematike nevedia nic, takze im niekto musel dat “rozumy”)
> Ani na konci mája nie je proces certifikácie dokončený.
Ako u koho. Vidime tam nove mlade firmy, ale ziadneho z existujucich dodavatelov (az na jeden pripad, ale hand-held “kalkulacky” maju trochu obmedzene pouzitie).
> Tým pádom výrobcovia nemajú pokladnice, ktoré by sme mohli dodávať klientom, ale ani prototypy, ktoré by sme testovali a pripravovali na prepojenie s ďalšími systémami.
Ziadny vyrobca SW nema povinnost sa drzat HW riesenia. Je to jeho slobodne rozhodnutie. Ti, co hraju so zakaznikmi fer, isli cestou licencie od uz certifikovanych vyrobcov CHDU.
(Bohuzial, je ich ako safranu
> Nakoniec treba zdôrazniť, že nie je vôbec jasné, kedy budú zariadenia certifikované a v dostatočnom počte pripravené pre zákazníkov. Ako som sa už zmienil, výrobcovia môžu začať vyrábať až po získaní certifikácie a musia obslúžiť zákazníkov, ktorí požadujú 170 tisíc zariadení.
Zakaznici to nepozaduju. Im je to jedno. Podnikatel chce splnit literu zakona. Vyrobcovia Sw ich k tomu tlacia. Ti maju nemaly podiel na vzniknutej situacii svojou tvrdohlavostou podporovat vyrobcov fiskalov.
Situacia je dokonca v niektorych firmach tak zla, ze kombinacia “sucastneho vyckavacieho rezimu” + nie uplna spokojnost s dodavatelom Sw riesenia (podpora, rychlost zapracovania legislativnych zmien, nove poziadavky) viedla zo strany konatelov k otazke – Kam sa da prejst ? Co navrhujete ?
A vzhladom na situaciu pri certifikacii, tato situacia moze este chvilu pretrvavat.
Neviem sa zbavit dojmu, ze FS dava “pocitit” vyrobcom fiskalom, co si “nadrobili” …
Nechcem robit flame-war. Ale ked uz napiseme A, doplnme aj B.
Dobrý deň, pán Peter,
je vidieť, že máte o situácii prehľad, preto budú naše odpovede dosť technické:
a/ cerifikovaná pokladnica nie je len fiskal.
Áno máte pravdu. Samozrejme sme si robili prieskum trhu a nechali predstaviť niekoľko riešení.
Ak vynecháme jednoúčelové zariadenia, dodávateľov, ktorí sa špecializujú na veľké obchodné reťazce a pod. – väčšinou sa jedná o veľmi malé spoločnosti, pričom je ich riešenie postavené len na minime funkčnosti, tak ako prikazuje legislatíva t.j. CHDU a PPEKK bez užívateľského rozhrania.
Nevieme si predstaviť, že si budú naši zákazníci nahrávať certifikát cez Command prompt….
Taktiež je pre Vás ako našich zákazníkov veľmi rizikové, ak nadviažeme spoluprácu s novou neoverenou firmou so síce certifikovaným riešením, no u týchto spoločností je veľmi otázna ich životaschopnosť po eKase.
Určite viete, že aktuálne certifikované riešenia od týchto mladých spoločností funkčne nezodpovedajú očakávaniam použitia z praxe, sú len technickým riešením na prenos údajov do systému eKasy a zapísania na CHDU.
Z našich skúseností vieme, že na reálne fungovanie potrebujete od systému viacej funkcionality.
Schopnosť vykonať X, Z uzávierku (aj keď ju zákon nepožaduje), podpora platidiel, prípadne taká základná funkčnosť akou je byť schopný stornovať úhradu faktúry, vôbec nie sú samozrejmosťou.
b/ alibistická cesta čakania na fiskaly
Myslím, že sa jedná o celkom logické rozhodnutie. U našich zákazníkov máme nasadené tisíce zariadení od spomínaných výrobcov. Sú to firmy s históriou, zázemím a dostatočnými kapacitami. Navyše u ich riešeniach očakávame práve podporu funkcií, ktoré považujú podnikatelia za samozrejmé aj keď nie sú povinnou súčasťou certifikácie (používateľské rozhranie, X, Z uzávierky atď.).
Ekonomický systém s CHDU nemôže napriamo komunikovať. Je vždy nutné ísť prostredníctvom middleware PPEKK, ktoré sa certifikuje spolu s CHDU a my sa napájame na PPEKK.
c/ Od 1. apríla nemali zabehnutí výrobcovia k dispozícii žiadne certifikované pokladnice. Prečo sa tak stalo?
My sa vôbec nezastávame výrobcov. Ani nám sa nepáčilo, že sa do zákona na poslednú chvíľu podarilo výrobcom pretlačiť CHDU. Tešili sme sa na jednoduché softvérové riešenie podobné Chorvátskemu alebo Českému modelu.
Úskalím zákona je, že CHDU do projektu eKasa doplnili dodatočne a následne dostatočne neposunuli účinnosť zákona.
Za toto podnikatelia a ani my nemôžeme niesť zodpovednosť. Ako ste si všimli my upozorňujeme na naozaj závažnú zmenu v systéme práce podnikateľov a veľké riziká spojené s touto zmenou, pretože vieme že 30.6. už bude neskoro hovoriť o posune termínu.
d/ Existujúce certifikované zariadenia
Ako sme už spomenuli vyššie:
– Zákazníci prirodzene očakávajú upgrade od výrobcu, ktorého zariadenie používajú (ELCOM, VAROS, BOWA), pretože ich upgrade logicky bude stáť menej ako kúpa nového zariadenia. Znovu len robíme to, čo vieme že zákazníci chcú a snažíme sa v tom pomôcť
– Nemôžeme si dovoliť zaviesť do systému podporu zariadenia, s ktorým nemáme žiadne skúsenosti a brať ho ako svoje jediné riešenie. Nevylučujeme, že sa tak nakoniec stane, no sú otvorené všetky možnosti a rokujeme s viacerými dodávateľmi.
f/ Čo navrhujeme?
1. Odporúčame našim zákazníkom čo najskôr požiadať o kód on-line pokladnice.
2. Zároveň odporúčame požiadať o registráciu VRP (čo môžu využiť ako dočasné náhradné riešenie od 1.7.2019 – napr. na úhradu faktúr)
Na záver len dodáme, že našim jediným cieľom bolo pomôcť Vám, podnikateľom pokračovať ďalej vo Vašej práci tak ako doteraz.
Každý deň sme s Vami v spojení, vnímame Vaše problémy a hľadáme na ne riešenia. Z prechádzajúcich vĺn výmeny fiskálnych zariadení máme bohaté skúsenosti a vieme, že o problematiku sa začne zaujímať väčšina až keď je neskoro.
Rozhodli sme sa povedať nahlas, čo si myslíme a asertívne vložiť do komentára naše návrhy ako už rozbehnutý projekt zvládnuť.
Nevieme predpokladať, aký vplyv bude mať naša odpoveď na Váš postoj a názor o nás.
No ak všetky riziká a úskalia procesu povieme vopred, pričom sme nikoho v prejave neurazili a nakoniec to dokáže pomôcť tisícom podnikateľov v nábehu na projekt eKasa veríme, že sme urobili správne a budeme tak robiť aj naďalej. My veríme, že to niekto urobiť musí.
Ďakujeme za komentár a prajeme veľa úspechov a ak sa Vám zvýši čas, dajte nám vedieť ako dopadne eKasa u Vás.
S pozdravom
Tím Solitea Slovensko
Chaos…. Jednoznačne predĺženie termínu a nájdenie zjednodušených riešení na podporu podnikateľov
No ja som ani nepostrehol tu novinku s dielne tých idiotov v parlamente. Prepáčte že to takto komentuje ale to už snáď vážne nemá konca tých nezmyslov čo navymýšľajú., Nikde v Európe sa tak ignorantsky a tvrdo nepresadzuju represie ako u nás. Banánová republika a vo vláde sami lobisty a banani. Zase niekto chce na tom zarobiť za každú cenu!!! Ja som úplne proti nejakej ekase. Čo má napríklad robiť chudák starší človek podnikateľ ak nemá žiadne skúsenosti s počítačmi. V Nemecku je stále povolené predávať tovar na paragon tak koho záujem je takúto nezmyselnosť presadiť u nás. Zase sa hádam budú vyhovarat na príkazy z európskeho parlamentu?
e-kasa? zrusit prosim
Určite posunúť termín je to rovnako zle pripravené zo strany ministerstva ako pri prechode na fiškalne pokladnice a aj tam nakoniec posunuli účinnosť.
je v tom neskutočný chaos a súhlasím s tým že je to velmi zložité pre množstvo starších podnikateľov . U nás to riešia deti a tiež majú z toho hlavu v smútku a to sú relatívne zručný čo sa týka technologie a práce s počítačom som jednoznačne za posun termínu
Zdravím,
určite súhlasím, že to chce viac času! Keď som sa obrátila na môjho terajšieho správcu pokladne, tak vôbec nevedel, ako to bude. Pre objektívnosť.. volala som mu na konci apríla a odpovedal mi, že ešte neviem, mala som mu zavolať na konci mája, ale už som to začala riešiť s iným správcom. Nerada nechávam veci na poslednú chvíľu.
Ďakujem
Lucia
Preco zbytocne frustrovat ludi, vsetko sa da urobit postupne a pomalsie …bez chyb a stresu. Odklad je jediným riešením.
Vraj podnikateľom ušetrí ekasa peniaze? Chcem vidieť toho magora čo toto prvý vypustil z huby. Náklady na ERP boli – ale oproti ekase úplne zanedbateľné. Ak sme doteraz za ERP zaplatili cca 60 eur za servis 1 x za 5 rokov, tak teraz budeme každý mesiac platiť poplatky za internet, kotúčiky budeme nakupovať vo zvýšenej miere, nakoľko na účtenku tlačí ešte aj kód a preto je dlhšia, a to nehovorím o tom, že finančná správa vydáva registráciu na ekasu na 2 roky. Po dvoch rokoch je povinnosť opäť žiadať finančnú správu o registráciu a technik, ktorého si zaplatíme, nám údaje opäť nanesie do ekasy. Samozrejme, ak na to podnikateľ pozabudne, tak sa pokute nevyhne! Jediné, o čo ide tejto vláde je, aby za každú cenu od podnikateľov čo najviac vydrala, aby sa mali ako prasatá v žite!!! Podnikať v tomto štáte, to je ako stáť pod šibenicou a čakať, kedy ktorý štátny úradník, platený z našich daní príde a zatiahne na šibenici slučku!!!